כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שבת, 10 באוגוסט 2013

הגישה של המשקיע המקצוען לאסטרטגיית השקעה

במאמר זה ריכזתי עבורך כמה מהתובנות החשובות ביותר שלי בהקשר של אסטרטגיית ההשקעות / מסחר. הגם שהשפעתו של הממד הפסיכולוגי גדולה בהרבה על ההצלחה בשווקים הפיננסיים, ברור שגם אסטרטגיית השקעות מתאימה היא מרכיב חיוני בהצלחה.

לצורך הנוחות הדברים נכתבו בפורמט של שאלות ותשובות.

מהי אסטרטגיית השקעה?
מבחינתי, אסטרטגיית השקעה חייבת לכלול התייחסות חד-משמעית לפרמטרים הבאים:
1.       מכלול התנאים המדויקים לחניכת עסקה חדשה.
2.       מחיר מדויק לקטיעת הפסד, או הגדרה של התנאים לקטיעת הפסד.
3.       מחיר מדויק למימוש רווח, לפחות מימוש ראשוני, או הגדרה של התנאים למימוש רווח.
4.       נוסחה ברורה לקביעת גודל הסיכון הנלקח בכל עסקה.

מהו תהליך הלימוד / אימוץ של אסטרטגיית השקעות?
מבלי להרחיב במאמר זה על הסיבות לתהליך הלימוד המומלץ, לדעתי הוא צריך לכלול את השלבים הבאים:
1.      הבנת הפילוסופיה שמאחורי האסטרטגיה והעקרונות שלה, והסכמה עם נכונותם.
2.      לימוד האסטרטגיה עצמה.
3.      ככל הניתן, בדיקת האסטרטגיה לאחור (back testing).
4.    בדיקת האסטרטגיה "על הנייר" או בתכנת demo. משך בדיקת האסטרטגיה תלוי, כמובן, באופייה, אך ככלל אצבע התהליך צריך להימשך לפחות שלושה חודשים ו- 20 עסקאות.
5.   רק אם הבדיקה הוכיחה את רווחיותה העקבית של האסטרטגיה ניתן להתחיל לפעול בה, תחילה תוך סיכון סכומים קטנים מאוד, ובאטיות – עם צבירת הביטחון ביעילותה, מגדילים את סכומי ההשקעה.
תהליך זה נכון בין אם האסטרטגיה פותחה באופן עצמאי, נלמדה מספר או מסרטון באינטרנט, נלמדה בקורס או אפילו אם אני אישית לימדתי אותך אותה!

כמה אסטרטגיות השקעה משקיע / סוחר צריך? 
באופן עקרוני, מספיקה אסטרטגיית השקעה טובה אחת בכדי להרוויח בשווקים הפיננסיים באופן עקבי. משקיע או סוחר הנמצא בשלבים הראשונים של דרכו חייב, לדעתי, להתמקצע באסטרטגיה אחת בלבד – כזו שעברה את כל השלבים המתוארים בפסקה הקודמת וגם תואמת את אופיו, שאיפותיו ומגבלותיו, לפחות עד שיגיע לרמה שבה הוא מפיק ממנה את המרב. תהליך כזה אורך, בדרך כלל, מספר שנים.

מדוע אתה משתמש במספר אסטרטגיות השקעה?
כל אסטרטגיית השקעה מתאימה למצבי שוק מסוימים, ואינה מתאימה למצבי שוק אחרים. כמשקיע מקצועי ברצוני למקסם את התשואה על ההון תוך שמירה על רמת סיכון קטנה יחסית. כדי להשיג מטרה זו עלי להפעיל מגוון אסטרטגיות. הגעתי לאופן פעולה זו לאחר שהתמחיתי באסטרטגיה אחת בלבד במשך מספר שנים, לאחר מכן הרחבתי את פעילותה לשווקים נוספים, ולאחר מכן הוספתי לארסנל שלי אסטרטגיות נוספות – אחת כל פעם לפי התהליך שתואר במאמר זה.

מגוון אסטרטגיות ההשקעה שאני מפעיל כיום מאפשרות לי:
  • לפעול במגוון מסגרות זמן (time frame) – אני פועל החל ממסגרת זמן יומית (daily) ועד לדקות בודדות.
  •  לפעול במגוון שווקים: מט"ח, מדדים, סחורות – באופן כזה ההון יכול "לעבוד" בכל שעות היום – כל פעם בשווקים הפעילים באותו הזמן; ובנוסף, אם שוק מסוים נמצא בדשדוש, בהמתנה להודעות כלכליות  או שאינו ראוי להשקעות מסיבה אחרת כלשהיא, עומדים לרשותי השווקים האחרים.
  • לפעול במגוון מצבי שוק – יש לי אסטרטגיה ייעודית להצטרפות לשוק מגמתי, אסטרטגיות פעולה לשוק הכלוא בתוך תעלה או משולש, ואסטרטגיות היודעות לזהות ולהפיק רווחים מהיפוך מגמה.


מדוע בעצם אתה מלמד מספר אסטרטגיות?
כפי שכבר הוזכר, אני מאמין שיש להתמקצע באסטרטגיה אחת בלבד עד שמגיעים לרמת הביצוע הגבוהה ביותר, ורק אז ניתן לאמץ אסטרטגיה נוספת. יחד עם זאת, אחד מהתנאים להצלחת המשקיע היא שהאסטרטגיה שיסגל לעצמו תתאים לאופיו, למערכת האמונות שלו, לצרכיו ולמגבלותיו. כדי לאפשר לתלמידיי לבחור את האסטרטגיה שתענה בצורה הטובה ביותר על מאפיינים אלה, אני מלמד אותם את כל מגוון האסטרטגיות שאני מפעיל, מתוך ציפייה שהם יבחרו באחת מהן – זו המתאימה להם ביותר, ויתמקצעו בה.

כמובן ששאר האסטרטגיות שלמדו יעמדו לרשותם בעתיד כאשר ירצו לגוון ולהרחיב את פעילותם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה